
Wat valt er die middag te beleven?
U bent van harte welkom!
Fauve, Thibault, Axel, Quinn, Hristo en Bram
Vijf jaar geleden zijn we in onze afdeling De Haan gestart met een nieuwe richting: 1A Zeesport. Ondertussen stromen die leerlingen door naar het 5de leerjaar SO Zeesport.
Deze leerlingen kunnen kiezen tussen Sportwetenschappen ASO, Zeesportwetenschappen ASO en de studierichting LO & Sport TSO - optie Zeesport in alle graden en jaren van het secundair onderwijs op onze school.
Bij de SW (ASO) is er 4 uur watersport/zeesport voorzien per lesweek, bij de TSO zijn dat 6 uur watersporten (naast de 7 u. andere sporten). In de lente en in het najaar staan o.a. golfsurfen, windsurfen, zeilen, SUP, roeien, wakeboarden, kitesurfen (3de graad) ... op het programma. In de winter is dat vooral theorie, zwemmen en zeilwagen-rijden. Ook jongeren zonder voorkennis van deze sporten zijn welkom in deze studierichtingen! We delen de groep immers bij elk onderdeel op in gevorderden en beginners. Er is een wel zwemproef en een uithoudingstest voorzien als instapproef.
Op het Maerlant Atheneum zetten we sterk in op actief burgerschap! Het is een rode draad doorheen onze schoolwerking.
Dit jaar zetten leerlingen 5 BSO en leraren PAV & huishoudkunde een project op ‘Kom maar Eten’. Samen hebben ze wensen van zorgvragers van de Blankenbergse organisatie 4 Example vzw vervuld en Al1-producties maakte er een heuse videoreportage van. Op de feestelijke ‘presentatie van de video’ op 4 mei 2018 waren de zorgvragers opnieuw te gast op school. De leerlingen bouwden een band op met hun ‘zorgvrager’ die veel verder reikt dan de muren van de school. Hun vrijwillige inzet werkte aanstekelijk voor hun familieleden en vrienden. Veel inzet & engagement van eenieder in dit project loonde. De school is trots op deze realisatie. Het is meteen een voorbeeld hoe het nieuwe zelfgestuurd werken in de BSO afdelingen uitmondt in o.m. talentontwikkeling en horizonverruiming.
Als school ben je fier op alle oud-leerlingen. Maar deze jonge mensen verdienen toch bijzondere aandacht.
Heel wat oud-leerlingen van het Mab hebben de laatste jaren onderzoek verricht aan een universiteit in het kader van een doctoraat. 9 oud-leerlingen kwamen op 3 oktober in een lesmarathon voor leerlingen, ouders, leraren en sympathisanten van het Mab lesgeven over hun doctoraal onderzoek. 2 van hen, Audrey Rivière en Floris Huyben, verbleven op dat ogenblik in Canada voor hun proefschrift en staan dus niet op de foto, maar verzorgden de lezing via skype en een videopresentatie. Vlnr Nic Debusschere, David Dehenauw, Robbie Vincke, directeur J. Balbaert, Jens Buysse, Tim Raats.
Het Maerlant atheneum Blankenberge - De Haan is sterk in wetenschappen en blijft focus zetten op een grote kennis van talen in een geglobaliseerde wereld.
De schoolvijver, het paradepaardje van onze groene campus, wordt (her)ingericht als educatief reservaat.
De leerlingenraad nam het initiatief om de vijver opnieuw toegankelijk te maken. De directie zette een stappenplan op. De zieke bomen werden verwijderd, de oevers werden meermaals gerooid door de onderhoudsmannen, de leerlingenraad ruimde alle afval op rond de vijver en weerman en GOB voorzitter David Dehenauw bracht de school en Natuurpunt samen om de uitbouw van de vijver tot educatief reservaat te begeleiden.
Het is nu aan de komende generaties leerlingen en de leerkrachten biologie en natuurwetenschappen van de school om het echt uit te bouwen.
Het Maerlant Atheneum werd uitgeroepen door Vlajo als ambassadeur voor ondernemen op school in West- Vlaanderen. Zij prezen daarbij het enthousiasme van het team en directie, het feit dat dit ondernemen als een leerlijn door de hele school loopt en in vele verschillende vakken en vakoverschrijdende projecten naar voor komt en de openheid voor opbouwende kritiek en opportuniteiten.
Volgens de Vlajo – website maken de winnende scholen (1 per provincie) grondig werk van ondernemerschaponderwijs en spelen ze hierin een voortrekkersrol. De leerkrachten economie bouwen immers al jaren aan de leerlijn “Ondernemen op school”. Naast de mini-ondernemingen en studentenbedrijven werd de ganse school dit schooljaar ook betrokken bij een gesmaakte economiedag. Die betrokkenheid van het hele schoolteam, onder aansturen van de economieleraren en de directie, werd door Vlajo enorm op prijs gesteld. Dat wordt concreet in bijvoorbeeld uitstappen naar bedrijven, het beheer van een permanente 'sweetshop' door de leerlingen van het laatste jaar op school, een fairtradewerking die al eens in de prijzen viel en Oxfam Wereldwinkel op school, een portfolioproject voor de leerlingen, enz.